Follow by Email

Thursday, 28 January 2016

ZINA ALAM MAYA



BERZINA DI ALAM MAYA.

Mungkin ada yang terkejut bukan bilamana saya katakan memang ada yang berzina di alam maya. Yelakan, selalunya kita dengar berzina ni hubungan haram antara wanita dan lelaki sehingga ke ranjang. Paling-paling pun terlanjur akan mengandungkan anak luar nikah. Nauzubillahiminzalik..

Jadi bagaimana pula berzina di alam maya? Memang betul-betul ada ke? Ya memang ada. Seperti yang kita sedia maklum, jaringan laman sosial begitu meluas dan tanpa sempadan. Maka akan ramailah kenalan-kenalan kita yang akan bertambah saban hari.

Bila dah terlalu ramai tanpa mengira batas jantina. Maka akan terjadilah bercinta di alam maya ataupun bercinta jarak jauh. Si A ada di selatan, si B ada di utara.

Macam mana pula terjadinya berzina di alam maya ni??? Berzina di alam maya terjadi saat dua pasangan yang bercinta di alam maya akan menjadi semakin taksub dengan pasangan masing-masing.

Mula-mula si lelaki akan memanggil si wanita dengan panggilan manja seperti sayang. Dan seterusnya akan meminta gambar wanita tanpa pakaian. Percaya atau tidak, si lelaki berkemungkinan akan melancap apabila melihat gambar wanita yang tanpa seurat benang pun.

Apabila keinginan seks lelaki semakin tidak keruan, maka mereka akan mula bermesej dengan segala mesej lucah seperti mereka sedang berasmara. Sementara lelaki dan wanita itu akan terus menerus membayangi sedang melakukan seks diantara mereka. Nauzubillahiminzalik.

Ini juga dikategorikan social media sex. Walaupun mereka tidak berjumpa, namun mereka tetap melakukan seks dengan gambaran sedang berasmara dengan pasangan masing-masing sambil menatap gambar ataupun video tanpa seurat benang masing-masing.

Sebab itulah islam sangat tegas bab ikhtilat antara lelaki dan wanita. Sedangkan zina hati lagikan di larang, apatah lagi zina di alam maya ini. Golongan yang sering terdedah dengan perkara yang tidak bermaruah ini adalah golongan remaja.

Maka berhati-hatilah semuanya, jangan mudah percaya dengan seseorang di alam maya. Buruk padahnya. Kepada muslimah pula, berhati-hatilah dengan golongan yang pura-pura alim. Jangan tengok besarnya serban, panjangnya janggut seseorang itu, anda terua terkulai layu dengan bujukan cinta palsu. Ketahuilah, lelaki jenis macam inilah yang banyak bermain dengan zina di alam maya ini. Berhati-hatilah semuanya ya.

- Rozie Ana

SUBHANALLAH.. #TintaHatiMuslimah

Tuesday, 26 January 2016

NASIB SEORANG NIQABIS

Maaf ya kalau saya bukak isu niqabis ni. Mungkin dah sering kita lihat mcm2 isu niqabis yang dinyatakan. Tapi disini biarlah saya buka sedikit minda kita agar tidak terpesong daripada anggapan yang sepatutnya.

Sememangnya masyarakat kita ni khususnya golongan yang baru berjinak jadi alim alimah suka menghentam golongan niqabis Malaysia. Maka akan berlakulah perbandingan antara niqabis Malaysia dan luar negara iaitu arab.

"Niqabis kita ni mcm2 fesyen. Tengoklah kat arab, semua hitam"

"Hanya kat Malaysia je niqabis pakai niqab nampak kening dan seumpamanya"

"Mcm mana nak jadi umul mukmin..kalau kita ni terlalu dangkal berniqab tak mcm arab sana"

"Mcm mana muslimah Malaysia ni pakai niqab, tutup sebelah mata acah2 mcm rambut. Fesyen apatah"

Dan bermacam lagi tomahan yang dilontarkan berbaur perbandingan semata-mata. Maka ramailah hati niqabis yang terluka dan berduka.

Bila dah bersedih dan berduka, dikatakannya kita ni susah nak ditegur apa semua. Sensitip dan sebagainya. Padahal sebagai manusia biasa hati mana tidak terasa apabila di perbanding dan di anak tirikan sedemikian rupa. Ya, teguran itu memang baik. Tapi lihat daripada cara teguran tu mcm mana dan mana adabnya. Jangan sebab nak sentapkan hati seseorang kita lupa nilai kemanusiaan dan nilai norma tutur dan adab.

Untuk makluman sekalian, seperti kita sedia maklum. Di tanah arab khusunya, mereka memang terdidik dari kecil untuk berniqab. Dan itu sudah menjadi budaya kehidupan mereka yang sejati.

Macam kita, dari kecil kita dah pakai baju kurung. Dah memang tu budaya kita sejak dari turun temurun. Maka mcm begitu jugaklah tanah arab. Sebab itulah pemakaian niqab mereka begitu baik sebab sudah dari kecil terdidik dan warna hitam itu adalah salah satu adat resam mereka.

Cuba bayangkan kalau sesetengah masyarakat arab mula mengenakan baju kurung. Sudah pasti akan berlaku khilaf juga bagi mereka dalam berbaju kurung bukan? Begitu jugalah berniqab ni



Manakala muslimah Malaysia ni, ada yang baru berjinak-jinak hendak berniqab. Malah ada yang baru beberapa bulan pakai niqab. Tapi kita hentam mereka seperti mereka sudah pakai niqab berpuluh tahun. Rilek la, mereka masih baru dan bertatih lagi. Bagi masa dan ruang buat mereka.

Tentang pemakaian niqab berkaler warna warni itu pulak. Sudah menjadi kebiasaan setempat di negara kita sebab ramai rakyat yang mengenakan pakaian yang berwarna warni selain hitam. Maka sudah menjadi kebiasaan bagi yang memandangnya. Sebab apa, warna warni itu sudah selalu bergerak seiring dengan masyarakat setempat. Selagi ianya tidak terlalu menyerlah dan terang benderang, inshaaALLAH ianya tidak akan menarik perhatian.

Jangan pula kita memandang muslimah Malaysia yang berniqab ni seolah-olah mereka ni pendosa besar. Kita tak tahu apa-apa jangan sewenang wenangnya judge mereka. Muslimah di tanah arab juga mungkin ada khilafnya juga. Kadang-kadang mereka pakai niqab pun mereka tak pakai handsock dan stocking. Ada yang masih pakai tudung pendek lagi. Jadi dalam kekurangan muslimah Malaysia ada kelebihan.

Sekurang-kurangnya mereka berusaha mendidik diri untuk menjadi baik. Maka janganlah sembarangan menghentam mereka. Mereka masih lagi bertatih dalam ilmu berniqab ni. Nak tegur, ya silakanlah. Tapi jaga tutur kata dan adab. Jangan tegur menghina seolah-olah kita ni dah terlalu baik. Bagi lelaki pula, seolah-olah anda rasakan anak bini anda terlalu baik sampai perlu menghina muslimah lain yang baru bertatih ni

Jangan macam tu ya. Kita seharunya memberi sokongan bukannya hinaan. Kita seharusnya memberi dorongan bukannya cemuhan. Memang nak berniqab ni perlu ada ilmu. Tapi nak tunggu kumpul ilmu tu tkt tak kesampaian. Maka apa salahnya dalam mula berniqab boleh perlahan-lahan tuntut ilmu berniqab dalam masa yang sama. Ingat, budaya kita Malaysia jangan disamakan dengan budaya arab sebelah sana. Mereka sudah terdidik dari kecil, tapi kita baru mendidik diri apabila sudah dewasa. Sekurang-kurangnya mereka sedang belajar untuk redha istiqamah dan ikhlas. InshaaALLAH moga redha ALLAH milik kita.

- Rozie Ana

SUBHANALLAH.. 😊 #TintaHatiMuslimah

Saturday, 10 August 2013

KU AKAN TERUS MENUNGGU

Ke hadapan bakal zauj ku..daku di sini sebagai bakal zaujahmu akan setia menantimu untuk menjemputku..
Dalam solatku..aku selalu berdoa agar engkau adalah yang terbaik untukku..aku yakin suatu hari nanti engkau akan menjadi imam kepada solatku..engkau akan mendidik hatiku yang rapuh..engkau akan genggam tanganku andai aku rebah..
sesungguhnya aku tetap akan setia menantimu walau siapapun dirimu yang akan di titipkan untukku..
walau di mana engkau berada..aku akan tetap merindui dan mencintaimu kerana ALLAH..
sambutlah salam sayang daripa pemilik tulang ruskmu ini..

Saturday, 20 July 2013

Muslimah Sejati

Sudah agak lama saya tidak menggerakkan jari jemari untuk menulis sebuah warkah untuk anda semua.. Mungkin de sebab kekangan masa yang bekerja maka dengan itu hasil tinta ini menjadi tergendala.. Kali ini saya ingin membicarakan tentang "kekecewaan" ... Hmm bila di katakan tentang kekecewaan pasti ramai yang mencuba untuk mengelakkannya malah pasti yang pernah melalui nya.. Tapi disini saya ingin embincang tentang kekecewaan seseorang wanita..
Ada yang berpendapat bahawa wanita ini lemah..mudah sangat menjatuhkan air mata dan mudah sangat rapuh.. Tahukah anda sekalian..hati wanita ini halus dan suci..hanya lelaki yang yang sejati sahaja yang boleh menjadi penawar hatinya.. 

ketahuilah jika wanita itu kecewa..sukar baginya untuk merawat hatinya yang kian terluka dengan apa yang terjadi...semakin dia berusaha lupakan seseorang itu..semakin dia mengingatinya...jadi wahai muslimah sekalian..bangkitlah dengan kalimah ALLAH..jangan pernah mengalah dengan apa yang terjadi..yakinlah setiap yang berlaku ini ada hikmahnya..
ALLAH ingin menguji sejauh mana keimanan  kita sebagai wanita...
ingatlah setiap apa yang hilang itu sebenarnya ALLAH ingin menggantikan kita dengan sesuatu yang lebih baik... LA TAHZAN...


Saturday, 3 November 2012

Gambaran Hari Kiamat

<3 Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluru makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas tu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.
<3 Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini? Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNYA sebagai Tuhan yang Maha Kuasa lagi Maha Kekal hidup, tidak mati.
<3 Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s dihidupkan,seterunya meniut sangkakala untuk kali ke 2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas muka bumi putih seperti padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.
<3 Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yang di sebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.
<3 Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.
<3 Lalu datanglah api yang berterbangan dangan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal) , berjalan kaki (bagi yang kurang amal) dan berjalan dengan muka yang resah (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak,suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.
<3 Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru hara yang amat dahsyat.
<3 Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada ALLAH S.W.T. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.
<3 Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga di rasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari akhirat nescaya seluruh bumi akan terbakar,bukit-bukau hancur dan sungai mnjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh mereka sehingga menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun
<3 Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad S.A.W bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat di minum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan di halau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kola mini lebih harum dari kasturi, dan warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai aliran yang mengalir dari syurga.
<3 Semua makhluk berada  bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mndapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
~ Pemimpin yang adil
~ Orang muda yang taat kepada perintah ALLAH
~ Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid
~ Dua orang yang bertemu kerana ALLAH dan berpisah kerana
    ALLAH
~ Lelaki yang diajak wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “ Aku takut pada ALLAH “
~ Lelaki yang bersedekah dengan bersembunyi ( tidak di ketahui ramai)
~ Lelaki yang suka bersendirian mengingati ALLAH lalu mengalir air matanya kerana takutkan ALLAH
<3 Oleh kerana tersangat  lama menunggu di padamg mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa-apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka mendengar suara “pergilah berjumpa para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali  kumpulan manusia itu berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan ALLAH S.W.T. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s.. Nabi Ibrahim a.s, Nabi Musa a.s, Nabi Isa a.s, (semuanya member sebab seperti Nabi Adam a.s) dan akhirnya mereka berjumpa Rasulullah S.A.W. Jarak masa anatara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahub perjalanan.
<3 Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad S.A.W k hadrat  ALLAH S.W.T. Lalu diperkenankan doa baginda.
<3 Selepas itu terdengar bunyi pukulan gendang  yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelahlah langit, turunlah arasy Tuhan yang di pikul oleh 8 malaikat yang sangat besar(besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat  sehingga Arasy itu tiba di bumi.
<3 Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang  tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa yang mudah ia umpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan berjuta malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.
<3 Kursi iaitu jisism nurani yang terletak di hadapan Arasy  yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil daripada Arasy umpama cincin di tengah padang . Dalam bahasa yang mudah difahami ia umpama singgahsana yang terletak di hadapan istana.
<3 Seluruh makhluk pun menunduk kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya  tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka di panggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah/Raqib & Atid/Kiraman Katibin.
<3 Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing-masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda tersendiri untuk di bezakan.
<3 Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammas S.A.W, dan amalan kali di hisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.
<3 Apabila tiba giliran seseorang hendak di hisab amalannya, malaikat akan mencabut  kitab mereka lalu  diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri bagi yang bukan mukmin.
<3 Semua makhluk akan dihisab amalannya  menggunakan satu neraca timbangan . Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan daun yang gelap untuk menimbang dosa.
<3 Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad S.A.W dan para imam 4 mazhab untuk mnyaksikan pengikut  masing-masing di hisab.
<3  Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya ridak ditimbang bahkan amalan buruk tetap ditimbang.
<3 Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata-kata , kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili ALLAH dengan MAHA BIJAKSANA lagi MAHA ADIL.
<3 Setelah amalan yang ditimbang, mahkamah Mahsyar akan dibuka kepada oaring ramai untuk menuntut hak masing-masing  dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkan untuk meniti titian sirat.

<3 Syafaat Nabi Muhammad S.A.W di akhirat.
              ~ Meringankan penderitaan makhluk di padang mahsyar dengan      mempercepatkan hisab.
              ~ Memasukkan  manusia ke dalam syurga tanpa hisab
             ~  Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah daripada neraka. (semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan ALLAH S.W.T )
<3 Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberi izin oleh ALLAH untuk member syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang daripada mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.
<3 Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat . Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian yang terbentang di bawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang terbelah tujuh dan ia lebih tajam daripada mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan jalannya dan dimudahkan menyeberanginya.
<3 Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15 000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun untuk mndatar dan 5000 tahun untuk menurun. Ada makhluk yang melintasnya seperti kilat,seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka yang sentiasa menarik kaki mereka lalu mereka jatuh ke dalamnya.
<3 Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang lalu, hanya 1 orang sahaja yang berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka jahanam.
~*~ Renungilah sahabat-sahabat semua... Buat ingatan kita semua untuk selama-lamanya – Rozie Rania-  ~*~
 

Thursday, 25 October 2012

Puisi Buat Sahabatku Anna Rozana

Duhai sahabatku....dikau mulaku ku kenali semenjak di bangku sekolah lagi...kita sentiasa bersama di kata tawa mahupun duka...tegar hatimu menempuhi setiap rintangan yang mendatang...andai aku rebah,dikau datang meniupkan semangat keyakinan buatku dengan serangkai kata berupa nasihat...manis senyumanmu semanis budi pekertimu...putih kemerahan wajahmu sentiasa terserlah saat dirimu melebarkan senyuman...lembut tuturmu mendamaikan hati insani...ya...memang benar hatimu rapuh...rapuh untuk jatuh cinta...namun cinta yang kau genggam begitu sukar untuk dimiliki apatah lagi untuk dicuri...hanya yang sebenar-benar layak yang mampu menyentuh cintamu itu...betapa kuat dirimu menjaga cintamu itu....keperibadian muslimahmu tidak bisa di ganggu gugat...cinta kepada YANG KHALIK tetap kau sisip kemas dalam sanubarimu....cintamu itu umpama pawana yang datang menerpa...begitu indah,damai dan sering memberi ketenangan kepada manusia....andai ribut datang melanda,kau laluinya dengan sebuah doa di sertai dengan linangan air mata yang membasahi pipimu...sebagai tanda keinsafan kepada MAHA PENCIPTA...walaupun dirimu sedang berusaha mencapai puncak tertinggi dalam hidupmu,namun kau tidak pernah lupa menitipkan salam rindu buat sahabat-sahabatmu yang masih meniti mencari arah tujuan hidup yang sebenar...sesungguhnya sebagai sahabat sejati...diriku amat merinduimu...selamat hari lahir ku ucapkan kepadamu...semoga persahabatan kita tetap kekal selamanya...aku ingin menjadi insan pertama yang membuat ucapan hari lahirmu...27 Oktober 1992,maka lahirlah insan teristimewa ini...sering mewarnai hidup sahabat-sahabatnya dengan telatahnya yang mencuit hati...SANAH HELWAH ROZANA... (^_~)










Sunday, 30 September 2012

Ceritera Cinta Dalam Islam



Islam itu indah dan mudah, jadi jangan sesekali mengambil kesempatan di atas kemudahan itu... Islam juga turut meletakkan garis panduan dalam mencari pasangan hidup... Seorang sahabat saya pernah berkata dengan saya,seseorang yang mencintai dirimu adalah seseorang yang tulus ikhlas menerima dirimu dengan seadanya...SUBHANALLAH..sungguh benar kata-katanya itu dan hampir saja menitis air mata saya menghayati bait2 mesej yang di terima.. Ye...memang benar...jika seseorang itu amat menyayangi dirimuu..dia akan melamar dirimu dan bukannya mengajak sesorang wanita itu bercouple...so..itu bermakna si dia memang bersungguh2 inginkan dirimu sebagai teman sepanjang hayatnya.yang masih single trang tang2 tu...jangan dok risau dengan jodoh kita...jika kita berusaha menggapai cinta ALLAH,nescaya ALLAH akan mengirimkan sebuah cinta terindah buat kita...sesungguhnya ALLAH tidak akan mensia-siakan cinta hambaNYA...janji ALLAH itu pasti...wanita yg baik tercipta untuk lelaki yg baik dan begitulah sebaliknya...sambutlah salam cinta persaudaraan daripada saya...hehe....